تقویم نظافتی منزل

 تقویم نظافت منزلدر مطلب تقویم نظافت منزل به این نکات توجه می شودچه چیز هایی را سالی یک بار بشویید؟ماهانه

توسط POSHTIBANNEWS در 4 آبان 1399

 

تقویم نظافت منزل

در مطلب تقویم نظافت منزل به این نکات توجه می شود

  • چه چیز هایی را سالی یک بار بشویید؟
  • ماهانه به سراغ کدام نقطه از خانه بروید؟
  • هر هفته کجا را مرتب کنید؟
  •  کار های روزانه

با تقویم نظافت منزل آشنا شوید

تمیز کردن خانه از آن دسته کار هایی است که برای انجام دادن آن به برنامه ریزی نیاز است. اگر تمیز کردن خانه شما بدون برنامه ریزی انجام شود بعضی از کار های خانه نصفه می مانند. برای نظارت بهتر به امور خانه و رسیدگی بهتر به نظافت بهتر است تعدادی از کار های خود را اینترنتی انجام دهید مثلا کار هایی مثل پرداخت قبوض تلفن، برق، گاز و آب را غیر حضوری انجام دهید و زمان اضافه تر را خرج کار های دیگر کنید‌. علاوه بر آن بهتر است تمیز کردن دست شویی و حمام را در یک وقت معین و مشخص انجام دهید و تمیز کردن ساید نقاط خانه را در یک وقت دیگر انجام دهید. اگر در منزل خود حیاط دارید می توانید نظافت آن را برای زمان های بی کاری خود بگذارید و به آن به چشم یک تفریح ببینید. در ادامه باید خدمت شما عرض کنم که مطمئن باشید این برنامه ریزی کمک بسزایی در سریع تمیز کردن و اصولی تمیز کردن منزل شما می کند. این برنامه ریزی را اگر برای آشپزی کردن، خرید، دیدن اقوام و .‌‌.. داشته باشید قطعا وقت بیش تری برای تمیز کردن منزل خواهید داشت.

کار هایی که معمولا سالانه انجام می شوند

همان طور که قطعا همه ی شما می دانید سال های سال رسم است که یک سری نظافت های اساسی و کلی را سالی یک بار انجام دهید. این کار های به نسبت طولانی و زیاد نیز نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و اصولی است‌. به عنوان مثال باید خدمت شما عرض کنم کهفرش های منزل را نمی توان بیش تر از سالی یک بار شست در غیر این صورت به بافت شهر آسیب می رسد و به سرعت فرش دچار پوسیدگی می شود و این قانون شامل هر دو نوع فرش های دست باف و ماشینی می شود. شستن این فرش ها را باید به یک قالیشویی معتبر و مطمئن بسپارید که قبلا بار ها و بارها امتحان خود را پس داده است. علاوه بر شستن فرش ها تمیز کردن نقاط کور منزل و یا انباری ها نیز معمولا سالی یک بار انجام می شود زیرا معمولا عواملی مثل نداشتنوقت کافی باعث می شود این  نقاط سالی یک بار گرد گیری شوند. در حین تمیز کردن انباری ها لوازم و وسایلی پیدا می شوند که به چشم شما جالب می آیند و در صورت لزوم می توانید آن ها را تعمیر و سپس از آن ها استفاده کنید و یا لوازمی را پیدا می کنید و به این نتیجه می رسید که بیرون انداختن آن ها از نگهداشتن آن ها بهتر است. برخی از افراد نیز هستند که کار شستن و گرد گیری سقف و دیوار های خانه را سالی یکبار انجام می دهند. تمیز کردن پرده ها را می توانید با بخار شو های مخصوص انجام دهید و یا این که پس از گذشت مدتی آن ها را به خشک شویی و یا شرکت نظافتی دهید.


ماهی یک بار به سراغ این مکان ها بروید.

در تقویم نظافت منزل  خود هر ماه نیز به سراغ این مکان ها بروید. مثلا کابینت های آشپز خانه را بهتر است حداقل ماهی یک بار تمیز شوند زیرا تمیز شدن کابینت ها سبب مرتب نشان دادن آشپز خانه شما می شود. مرتب کردن فریزر و یخچال نیز از این کار ها است که باید ماهانه انجام شوند. برای مرتب کردن فریزر و یخچال کافی است کشو های آن را بیرون آورید و در صورت شلوغی آن ها را مرتب کنید و یخچال را دستمال بکشید و سپس تمام کشو ها را سر جای خود بگذارید. لازم است بدانید که در برخی از یخچال ها منافذی هستند که پس از هر بار پاک کردن یخچال باید راه این منافذ را باز کنید و بهتر است بدانید تمیز کردن یخچال به دوام آن کمک می کند. حمام و تمام وسایل آن را مثل شیر آلات، وان، کف حمام، دیوار آن و ... را باید ماهی یک بار تمیز کنید این کار شما خطر ابتلا به بیماری های پوستی را کم می کند.

برنامه هفتگی نظافت منازل

البته که شستن دست شویی را هر موقع که حس کردید لازم است می توانید انجام دهید اما اگر تمیز باشد می توانید این کار را هفته ای یک بار انجام دهید. اگر هفته ای یک بار کف آشپزخانه و دیوار های آن را تمیز کنید تا از پخش شدن میکروب ها و چربی ها به سایر نقاط منزل جلوگیری کنید‌. علاوه ب این ها تمیز کردن جا کفشی، رخت کن، ویترین ها و ... بهتر است هر هفته انجام شوند و برای پاک کردن این سطوح از محلول سرکه سفید و آب و یا شیشه شو های موجود در بازار کمک بگیرید. مرتب کردن کمد های لباس، کمد بچه، کمد اسباب بازی، کمد دیواری و ... را نیز  بهتر است هر هفته انجام دهید و با این کار به مرتب کردن خانه ی خود کمک کنید.

 

چه کارهایی باید هر روز انجام شوند؟

پشت گوش انداختن انجام کارهای روزانه باعث سر گشتگی و سر درگمی شما می شود  زیرا قطعا سراغ هر چیزی که بروید آن را پیدا نمی کنید و یا این که دیر تر از حد معمول آن را پیدا می کنید. شستن ظرف ها،  خشک کردن آن ها و سر جای خود گذاشتن آن ها جزء کار های هر روز است‌ علاوه براین ها جارو کردن، تی کشیدن نیز باید هر روز انجام شود و بهتر است هر روز و بعد از پختن غذا گاز خود را تمیز کنید تا لکه های حاصل از آشپزی روی گاز خشک نشوند‌ هم چنین تمیز کردن فر پس از هر بار آشپزی بسیار ضروری می باشد. این کار شما سبب می شود که فر برای بار دیگر آماده باشد و دفعه بعد هنگام آشپزی دچار کمبود وقت نشوید و یا این که مواد غذایی از قبل مانده نسوزد و بوی سوختگی در خانه پر نشود و یا آلودگی به غذای بعدی سرایت نکند.

منبع


آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن