نکاتی که باید برای ساخت پرسشنامه انلاین رعایت کنید

  ساخت پرسشنامه انلاین چگونه صورت می گیرد؟ پرسشنامه آنلاین چیست؟ پرسشنامه چه کاربردی دارد و به چه هدفی س

توسط POSHTIBANNEWS در 2 تیر 1400

 

ساخت پرسشنامه انلاین چگونه صورت می گیرد؟ پرسشنامه آنلاین چیست؟ پرسشنامه چه کاربردی دارد و به چه هدفی ساخته می شود؟ و ... سوالاتی است که ممکن است در ذهن شما در رابطه با پرسشنامه ها طرح شود.

 ما در این مقاله سعی خواهیم کرد بیشتر در رابطه با پرسشنامه ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید جوابی برای سوالات ذهن خود پیدا کنید.

 در حالت کلی می توان پرسشنامه را مجموعه ای از سوالاتی دانست که با یک ترتیب و اصول خاصی طراحی شده اند و به حالت های مختلف مکتوب، شفاهی و یا آنلاین در اختیار مردم قرار می گیرد تا با پاسخ دادن به آنها فردی که سوالات را طرح کرده به هدف خود برسد.

 مثلا ممکن است یک مرکز آموزشی برای اینکه از کیفیت اساتید و معلمان و کادر آموزشی خود با خبر شود پرسشنامه ای را طرح کند و به صورت آنلاین یا کتبی در اختیار دانش اموزان خود بگذارد تا با پاسخ آنها بتواند کیفیت اموزشگاه خود را ارزیابی کنند و ...

امروزه به دلیل گسترش اینترنت و همچنین مزیت ها و امکاناتی که اینترنت در اختیار افراد قرار می دهد ساخت پرسشنامه ها به صورت انلاین بسیار رایج شده است.

 زیرا علاوه بر اینکه در هزینه ها و تایم افراد صرفه جویی می کند می تواند بین افراد بیشتری این پرسشنامه پخش شود، یعنی جامعه اماری شما در این پرسشنامه بیشتر می شود.

با طراحی پرسشنامه آنلاین تمام افراد از سراسر دنیا حتی می توانند در ان شرکت کنند  و شما دقیق تر و بهتر می توانید کار خود را ارزیابی کنید و پاسخ سوالاتی که طرح کرده اید را بیابید .

اما همان طور که گفتم پرسشنامه ها باید بر اساس اصول و نکات خاصی طراحی شوند تا بتواند بازدهی بیشتری برای شما داشته باشند.

 مهم ترین نکاتی که شما باید رعایت کنید عبارت است از :

 سوالات را بر اساس هدفی که دارید طرح کنید و به سمت حاشیه نروید تا بتوانید به هدفی که از طرح پرسشنامه دارید برسید.

 تعداد سوالات را بالا نبرید تا باعث خستگی افراد شود و همچنین از کلماتی استفاده کنید که قابل درک برای تمام گروه های سنی باشد یعنی از کلمات بسیار پیچیده استفاده نکنید .

سعی کنید از سوالات گزینه دار استفاده کنید، زیرا مردم بیشتر به این گونه سوالات علاقه دارند ،همچنین گزینه ها را نیز سعی کنید از کلمات عادی و روان استفاده کنید.

 از طرح دو سوال در یک قسمت خودداری کنید زیرا این باعث گیج شدن افراد می شود .و ... .

 در واقع اینها ویژگی های مشترک بین پرسشنامه های خوب می باشد که ممکن است بسته به علاقه و همچنین هدفی که از پرسش نامه خود دارید اینها تغییر کند .

پرسشنامه انلاین چه کاربردی دارد؟

پرسشنامه انلاین چه کاربردی دارد ؟

 همان طور که گفتیم پرسشنامه ها به منظور گرد اوری برخی اطلاعات لازم از پاسخ دهندگان می باشد.

 حال ممکن است که این اطلاعات که به دنبالش هستیم برای افراد مختلف متفاوت باشد:

 مثلا برخی به دنبال پیدا کردن نقات قوت و ضعف خود در کار، این پرسشنامه ها را طراحی می کنند.

 برخی برای پی بردن به کیفیت و میزان رضایت افراد پرسشنامه هایی را طرح می کنند .

یا حتی برای پیدا کردن علاقه افراد از این پرسش نامه ها و ... استفاده می شود .

در واقع همان طور که گفتیم بسته به موقیعت شغلی خود باید بتوانید پرسشنامه مخصوص را طراحی کنید یعنی اینکه پرسشنامه هر کس منحصر به فرد است .

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

https://porsall.com/%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d9%88-%d8%aa%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%b9-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%d8%a7%d8%aa%db%8c/

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن