بزرگترین موزه ایران در مشهد

  افراد بسیار زیادی هستند که عاشق بازدید از موزه ها بوده و دوست دارند تا موزه ‌های شهرهایی که به آن سف

توسط POSHTIBANNEWS در 16 مرداد 1399
  افراد بسیار زیادی هستند که عاشق بازدید از موزه ها بوده و دوست دارند تا موزه ‌های شهرهایی که به آن سفر می‌ کنند را تماشا کرده و از بازدید از اشیای تاریخی و باستانی لذت ببرند. این افراد همواره دوست دارند تا در فضا موزه ها با تاریخ، تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم و... یک کشور آشنا شوند و از این طریق اطلاعات خود را در رابطه با یک کشور افزایش دهند. کشور ما نیز دارای موزه های بسیار زیادی در شهرهای خود است و همین موضوع سبب شده تا افرادی که علاقه مند هستند تا از آثار باستانی ایران دیدن کنند، بتوانند در هر شهری که به آن سفر کرده اند، سری به موزه زده و در طول تاریخ سفر هیجان انگیزی را داشته باشند. شهر مشهد به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای ایران، میزبان بزرگترین موزه ایران نیز هست. ما در این مطلب قصد داریم تا بیان کنیم که چگونه می توانید با تور مشهد lahzeakhar به مشهد سفر کرده و یکی از بزرگ ترین موزه های خاورمیانه را بازدید کنید، از این رو پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با بزرگترین موزه ایران در شهر مشهد

مجموعه موزه های فوق العاده خاص آستان قدس رضوی، یکی از بزرگترین مجموعه موزه های ایران هستند که در آن ها می توانید اشیا باستانی و تاریخی خارق ‌العاده‌ ای را تماشا کنید. عموما آثاری که در این موضوع وجود دارند وقف حرم مطهر امام رضا (ع) شده اند و حالا در این موزه نگهداری می ‌شوند. اگر نگاهی به تاریخچه ساخت این بنا انداخته و آن را از نظر معماری بررسی کنیم باید گفت که بنای این موزه توسط معمار مشهور فرانسوی یعنی آندره گدار ترسیم شده است و بیوک قهرمانی به همراه مهندس کنتراتیف مسئولیت مهندسی این موزه زیبا و خاص را برعهده داشتند. این موزه شامل دو تالار در یک طبقه به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع است که در آن دکوراسیون داخلی فوق العاده ای نیز به کار رفته است.   آپلود عکس  

چه چیزهایی در بزرگترین موزه ایران نگهداری می شود

به صورت کلی مجموعه موزه های آستان قدس رضوی شامل ۴ موزه جدا از یکدیگر است که تمام این چهار موزه در کنار هم یک مجموعه کامل را تشکیل می‌ دهند. ساختمان موزه مرکزی به 9 بخش جداگانه تفکیک می شود. تفکیک کردن موزه مرکزی به بخش های جداگانه باعث شده تا فرآیند بازدید از این موزه سرعت بیشتری پیدا کند و افراد بتوانند به بخش هایی که علاقه مند هستند رفته و از اشیا موجود در این بخش ها دیدن کنند. این بخش های 9 گانه موزه مرکزی شامل موارد زیر می شود:
  • گنجینه حرم رضوی
  • گنجینه تمبر و اسکناس
  • گنجینه نجوم و ساعت
  • گنجینه سلاح‌ های سرد و گرم
  • گنجینه ظروف
  • گنجینه هنرهای تجسمی
  • گنجینه صدف و حلزون ‌های دریایی
  • گنجینه سکه
  • گنجینه مدال
موزه دیگری که در مجموعه موزه های آستان قدس رضوی وجود دارد، موزه فرش است که تنها یک بخش بوده و در آن قالی ها و فرش های خاص و چشم نوازی را می توانید، مشاهده کنید. تمامی این فرش ها بسیار نفیس بوده و هر یک از این آثار از نقطه ای از سراسر ایران و جهان به شهر مشهد آمده است و تاریخچه هیجان انگیزی در پس خود دارند.   آپلود عکس   ساختمان دیگر مجموعه موزه های آستان قدس رضوی شامل موزه قرآن و نفایس است که این ساختمان نیز خود به چهار بخش جداگانه تقسیم شده است، شما می توانید در هر یک از این بخش ها هدایا و قرآن های خاصی را به نظاره نشینید. چهار بخش موزه قرآن و نفایس شامل موارد زیر می شود:
  • گنجینه قرآن و نفایس
  • گنجینه آثار اهدایی رهبری
  • آثار اهدایی استاد فرشچیان
  • تالار مرقعات و ابزار کتابت
بخش آخر از مجموعه موزه های آستان قدس رضوی شامل حمام مهدی قلی بیک که امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی شهر مشهد یاد می شود. البته این بخش از موزه های آستان قدس رضوی در بخش غربی حرم امام رضا (ع) واقع شده است. در این موزه اطلاعات جالبی برای افرادی که می خواهند بدانند نام قدیم مشهد چه بوده است و اطلاعاتی از این قبیل کسب کنند موجود می باشد.

هزینه بازدید از بزرگترین موزه ایران

برای بازدید از بزرگترین موزه ایران تنها کافی است به شهر مشهد سفر کرده و در حرم مطهر امام رضا (ع) به صحن کوثر روید. در آن جا ورودی موزه آستان قدس رضوی را خواهید دید. اگر برای شما زمان اهمیت بسیار زیادی دارد، باید به این نکته اشاره کرد که مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از مجموعه موزه های آستان قدس رضوی بین ۲ تا ۳ ساعت است و لازم است تا وقت خود را به درستی مدیریت کنید تا بتوانید از تمامی بخش های این موزه بازدید داشته باشید. شما می توانید از شنبه تا پنجشنبه بین ساعت ۸ تا 18:45 از این موزه هیجان انگیز بازدید کنید. هزینه ی ورودی به موزه مرکزی و موزه فرش پنج هزار تومان بوده و برای بازدید از موزه قرآن و نفایس باید ورودی ۲ هزار تومانی پرداخت کنید. ورودی بسیار پایین از مهم ترین ویژگی های موزه مرکزی آستان قدس رضوی است و از سوی دیگر برای دسترسی راحت کهنسالان و معلولان آسانسور نیز در این موزه قرار داده شده است تا آن ها بتوانند به راحتی در طبقات مختلف جا به جا شده و از این موزه زیبا بازدید کنند.   آپلود عکس  
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن