آموزش سئو در گوگل

آموزش سئو رایگان از صفر تا صد + مسیر یادگیری پی ام سئو

تصور اینکه در کنار فعالیت و شغل اصلی خود (مثلا به عنوان مدیر کسب و کار) می‌توانیم آموزش سئو را هم دنبال کرده و خودمان این مهم را به دست بگیریم، شانس کمی برای موفقیت خواهیم داشت. تفاوت مدل امروزی با Link Farm این است که ما مستقیما با رسانه مورد نظر خود مذاکره کرده و سایت‌هایی را انتخاب می‌کنیم که ارتباط موضوعی کاملی با اهداف ما در سئو دارند. تبادل لینک با تعریف امروزی را می‌توان تبادل رپورتاژ آگهی بین دو سایت بدون پرداخت هزینه هم دانست. این روش یک جنبه کاملا سیاه و ترسناک و یک وجهه منطقی و هدفمند دارد! در گذشته سایت‌هایی بودند که با هدف تبادل لینک ایجاد شده و به اصطلاح Link Farm نامیده می‌شدند. با آپدیت‌های جدید الگوریتم گوگل این سایت‌ها جریمه شده و از نتایج جستجو حذف شدند.

ولی اگر سئو کلاه سیاه به خوبی پیاده سازی شود، می‌توانید در زمان کمتری نسبت به مراحل سئو کلاه سفید، به رتبه‌های بالاتر گوگل برسید که نتیجه آن هم فروش بالا در کوتاه مدت است. شاید در بین همه ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی، پیشنهادات گوگل بهترین روش باشد. تا حالا احتمالا شما هم متوجه شدید که وقتی در حال تایپ یک کلمه در گوگل هستید، یکسری پیشنهادات را به شما ارائه می‌دهد که در صورت نیاز می‌توانید از آنها برای سرچ استفاده کنید. الگوریتم ونیز باعث تغییر نتایج و افزایش رضایت کاربران از موتور جستجوی گوگل شده بود و همچنین توانست به رشد جستجو و سو محلی، کمک زیادی کند. الگوریتم مرغ مگس خوار سعی می‌کند تا مفهوم کلمات کلیدی شما که در گوگل سرچ کردید را به خوبی بفهمد و سپس بهترین نتایج را به شما نشان دهد.

هرچند که بسیاری از کارشناسان سئو با این نکته موافق هستند که رویکرد کلاه سفید راه حلی مطمئن و تاثیرگذار است، اما در مورد پذیرش تکنیک‌های مختلف لینک‌سازی (از جمله خرید لینک) نظرات متفاوتی وجود دارد. موتورهای جستجو وقتی مورد استفاده قرار می گیرند که افراد بخواهند چیزی را در اینترنت جستجو کنند. البته باید توجه داشته باشید همه این مراحل به کیفیت آن صفحه بستگی دارد، ممکن است به علت کیفیت پایین محتوا، مشکلات تکنیکال سایت یا دیگر موارد آن صفحه کرال نشود یا اینکه کرال انجام شود و ایندکس انجام نشود. در ابتدا و نقطه صفر آموزش باید بدانیم سئو چیست و با درک مفهوم، اهمیت و کاربرد آن، در مسیر آموزش سئو گام برداریم. در هر حرفه ای ابزارها سرعت کار را چند برابر و دقت را بیشتر می کنند.

رنک برین بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است و هدف آن تشخیص مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر و نمایش بهترین نتیجه به آنها می باشد. ماه عسل درک درست از عبارت جستجو شده پاسخ های کوتاهی است که گوگل از طریق گراف دانش خود در قالب یک باکس به کاربران نمایش می دهد که همه اینها در راستای رضایت کاربر می باشد. در مثال های بالا و در تمام کوئری های جستجو شده توالی کلمات در کنار هم قرار میگیرند تا مفهوم جستجو کاربر درک گردد. گوگل گاهی در بالای لینک 1  باکسی قرار می دهد که پاسخ مستقیم به سوال یا کوئری است که کاربر جستجو کرده،  به آن پیشنهاد ویژه گوگل یا جاینت ریزالت می گوییم. حال راحت تر می توانیم درک کنیم که اگر بخواهیم سایتمان زمانی که کاربر کیورد مدنظر را به همراه یک منطقه جستجو کرد بالا باشیم باید فعالیت های سئو لوکال را انجام دهیم.

زمانی که لینک مورد نظر به صفحه ای که وجود ندارد یا پاک شده است  (404 است) اشاره می کند میگوییم لینک شکسته است و باید اصلاح گردد. اینکه نرخ پرش عامل سئویی است یا خیر و آیا صفحه ای که بانس ریت بالا دارد مشکل دارد یا نه بحث مفصلی است که در جلسات مفصلا بررسی خواهیم کرد. مثلا اگر عبارت "خرید کفش ارزان" به صفحه ای لینک شده باشد این عبارت انکرتکست می باشد. کلاکینگ از تکنیک های کلاه سیاه محسوب می شود و در صورت لو رفتن آن موجب جریمه و احتمالا پنالتی خواهد شد. برای این کار کافی در سایت های وردپرسی افزونه یواست سئو را نصب کنید.

مرتباً لینک های داخلی سایت خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ لینک شکسته ای وجود ندارد. لینک های شکسته تجربه کاربری را خراب می کنند و می توانند بر رتبه بندی سئو تأثیر منفی بگذارند. زمانی که شما کلمه کلیدی خودتون رو داخل سرچ باکس این بخش مینویسید، این فیلتر برای شما کلماتی که شامل کلمه کلیدی اصلی و مرتبط با این کلمه یا عبارت کلیدیتون باشه رو برایتون نمایش میده. اگر از مرحله ی اول یادتون باشه کلمات کلیدی که برای حوزه آموزش سئو در سرچ باکس دیدیم، تقریبا با این کلمات یکی هستن. ما باید بر اساس هدف و مخاطب خود، لیستی از کلمات یا عباراتی را تهیه کنیم که مرتبط با موضوع سایت ما هستند و ممکن است کاربران برای جستجوی آن‌ها استفاده کنند.

آنالیز سایت به معنای بررسی تمامی جنبه های سایت، نحوه عملکرد آن ها، و تحلیل داده های به دست آمده است. بررسی سئو سایت به شما این امکان را می دهد تا داده های مهمی را درباره وضعیت سایت خود به دست آورید. به عنوان مثال، آنالیز سئو سایت تمام ایرادها و مشکلات سئو وبسایت را به شما نمایش می دهد. زمانی که بدانید سایت شما درچه بخش هایی ضعیف عمل می کند، می توانید با بهبود این بخش ها، سایت را تقویت کنید. اگر می خواهید تبدیل به یک سئو کار حرفه ای شوید باید با انواع بک لینک ها آشنایی کامل داشته باشید و بنا به شرایط سایت خود، به میزان لازم بک لینک سازی انجام دهید.

شرکت در دوره‌های آموزشی به‌صورت آنلاین و حضوری یکی از راه‌هایی است که بیشتر افراد مبتدی ترجیح می‌دهند آموزش‌های خود را با آن شروع می‌کنند. خوبی این روش این است که شما مباحث مختلف سئویی را از زبان یک متخصص می‌شنوید و مطمئن هستید که مدرس دوره از مثال‌های مختلفی برای درک بهتر موضوع برای آموزش استفاده می‌کند. وقتی در حال یادگیری موضوعی هستید و آن را که به دیگران هم توضیح می‎‌دهید، خود شما هم بهتر آن موضوع را با تمام پیچیدگی‌ها درک می‌کنید و روی آن مسلط و قوی‌تر می‌شوید. به همین دلیل‌، پیشنهاد می‌کنیم هم‌زمان با یادگیری هر مبحثی در سئو، اطلاعات خود را با انتشار پستی در بلاگ، شبکه‌های اجتماعی یا حتی تهیه ویدئو برای یوتیوب، در ذهن خود ماندگار کنید. حالا فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی برای فروش موبایل دارید و می‌خواهید یک محتوای متنی برایِ موبایل آیفون بنویسید، احتمالاً یکی از کلمات کلیدی‌تان که این روزها هم خیلی ترند شده، «رجیستری آیفون ۱۵» است.

این الگوریتم وب‌سایت‌هایی را که محتوای کپی شده، کم ارزش یا بیش از حد تبلیغاتی دارند، جریمه می‌کند. همیشه به دنبال یادگیری و به‌کارگیری تازه‌ترین روش‌ها و استراتژی‌ها باشید تا در این حوزه پیشرو باقی بمانید. آکادمی برتر با هدف آموزش سئو، آموزش دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت کار خود را در زمستان 1399 آغاز کرد و در مدت زمان کوتاهی با بهره مندی از اساتید مجرب و قابل اطمینان توانست جایگاه مناسبی در سطح وب ایران پیدا کند. یک مکان عالی برای شروع تحقیق کلمات کلیدی است که در آن می‌توانید به صورت خاص به دنبال کلمات کلیدی “سؤال” باشید. همانطور که در فصل قبل اشاره کردیم، تگ عنوان و توضیحات متا یک صفحه مکان خوبی برای قرار دادن کلمه کلیدی اصلی شما است.

نیازی نیست که همه عوامل موثر بر سئو وب سایت را بلد باشید یا همه الگوریتم های گوگل را بشناسید! اما برای موفقیت وب سایت تان بهتر است تا عوامل کلیدی و شاخص را بلد باشید. در مراحل بالا به قسمت های مهم استراتژی، کیورد ریسرچ و محتوا اشاره شد. سئو یک حرفه ی تجربه محور است شما باید پس از یادگیری تئوری و مفاهیم اولیه حتما آن ها را تمرین و اجرا کنید، اگر می توانید یک سایت ساده با موضوعی که به آن علاقه دارید راه اندازی کنید و تمرین کنید. اگر نتوانستید از یک وبلاگ رایگان شروع کنید و تمرین کنید، آزمون خطا کنید تا کامل، عمیق و تجربی سئو را درک کنید و یاد بگیرید.

در پروژه های من کیفیت در کنار اخلاق حرف اول را می زند و عاشق چالش و حل مسئله هستم. اچرفس هم پکیج کاملی از امکانات لازم برای سئو را ارائه کرده است که در بین آنها ابزار ردیابی لینک هایش فوق العاده دقیق است. به دلیل عدم دسترسی به اکانت های این سایت از آموزش آن صرف نظر می کنیم. موارد فوق الذکر تنها برخی از الگوریتم های گوگل بوده است، لازم است بدانید تعداد الگوریتم ها خیلی بیشتر است. سعی میکنم به مرور صفحه آموزش الگوریتم های گوگل را آپدیت نمایم و مابقی الگوریتم ها راهم مورد بررسی قرار دهم.

شاید تنها مشکل طراحی رسپانسیو این است که سرعت را کمی در نمایش موبایل کاهش می‌دهد که با روش‌هایی که در همین فصل و در مورد افزایش سرعت سایت گفتم قابل بهبود است. سرعت سایت از نظر گوگل یک فاکتور رتبه‌بندی است و جزو سیگنال‌های تجربه کاربری است. البته ثبت نقشه سایت الزامی نیست و برای سایت‌هایی که کمتر از ۵۰۰ صفحه دارند خیلی مهم نیست چرا که گوگل به راحتی می‌تواند صفحات را خزش و ایندکس کند. مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال مربوط به بهینه‌سازی سایت برای خزش و ایندکس گوگل است. درصورتی که یکی از مهم‌ترین کارهای تولید محتوا بخش ترویج محتوا است. چنانچه اشتراک‌گذاری مناسبی انجام دهید می‌توانید در همین ابتدا چندین بک‌لینک (هرچند نوفالوو) بدست آورید.

شما کاربران می‌توانید از طریق این لینک، اقدام به مشاهده لیست آپدیت‌های گوگل نمایید. در بسیاری از سایت‌ها عبارتی را مشاهده می‌کنیم که شبیه Call to action هستند. این عبارات در برخی از مواقع می‌توانند به عنوان انکرتکست مورد استفاده قرار گیرند. قبل از هر چیزی باید به این بحث اشاره کرد که در مورد سئو سایت HTML مهمترین موضوعی که وجود دارد، قالب سئو شده HTML می‌باشد. اینکه کدهای درست و اصولی استفاده شده و قواعد سمنتیک و معنایی کدنویسی را در صفحه به درستی رعایت کرده باشند.

با توجه به تعداد زیاد محتوا در اینگونه سایت‌‌ها مهم است که نقشه سایت عالی داشته باشید تا صفحاتتان بهتر ایندکس شوند. بعد از پایان کیورد ریسرچ و شناخت موضوعات مهم سایت و البته سایر موضوعاتی که باید برای آن‌ها محتوا بنویسید؛ حالا نوبت نصب وردپرس و افزونه‌های وردپرس است. طبق تحقیق من؛ یک نویسنده خوب می‌تواند روزی تا ۵ مقاله ترجمه‌ای بنویسد. البته برای انجام این کار نیاز دارید تا به تعداد کافی محتوا تولید کرده باشید و سپس این محتواها را در یک صفحه با رابط کاربری عالی در کنار هم جمع کنید و لینک دهید. البته بعضی از سایت‌های مجله‌ای قدیمی مثل searchenginland.com بخش متفاوتی در سایتشان راه‌اندازی کرده‌اند تا در کیوردهای رقابتی و کوتاه نیز رتبه کسب کنند.

من تعجب می‌کنم بعضی از سایت‌های فروشگاهی بخش مقالات و وبلاگ ندارند! در صفحات دسته‌بندی مقالات در سایت‌های فروشگاهی؛ چندان بحث سئو نداریم. از بین دسته‌بندی‌های بالا احتمالا ۲ یا ۳ دسته‌بندی مهم خواهید داشت که کلمه کلیدی پر جستجو دارند و نرخ تبدیل بالاتری دارند. ما تا این مرحله آموزش سئو؛ تقریبا تمام نکات مورد نیاز را پوشش دادیم. اما برای سئو فروشگاه اینترنتی احتیاج به استراتژی و تاکتیک‌های خاصی دارید.

همچنین مجموعه آموزش‌های رایگان بسیار زیادی در بخش بلاگ و صفحه آموزش سئو مجموعه SEOEDU قرار داده شده‌اند که سعی شده است به روزترین مطالب براساس مستندات گوگل در آن گذاشته شوند. حال سایت‌هایی که از تعداد کلمات کلیدی به طور بیش از حد استفاده می‌کنند، از طرف گوگل جریمه می‌شوند و رتبه آن‌ها کاهش می‌یابد. در مقابل سایت‌هایی که از کیفیت مقالات خوبی برخوردارند و به اندازه کلمه کلیدی اصلی را به کار برده‌اند، به جایگاه مناسبی در سرچ گوگل می‌رسند. با آموزش و یادگیری استفاده از ابزارهای سئو، سئوکاران می توانند به طور موثرتری وب سایت ها را بهینه سازی کرده و رتبه آنها را در نتایج جستجو ارتقا دهند. اگر شما یک سئوکار هستید، استفاده از ابزارهای سئو می تواند به شما در ارتقای سطح کارتان و دستیابی به نتایج بهتر کمک کند. آموزش سئو برای هرکسی که می‌خواهد یاد بگیرد چگونه یک وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کند، ترافیک وب سایت را بهبود بخشد و رتبه سایت را افزایش دهد، مناسب است.

با انجام این کار، زمانی که افراد درباره موضوعات حوزه کسب و کار شما سرچ می‌کنند، سایت شما در سایت‌های اولیه نمایش داده می‌شود و احتمال این که آن‌ها روی سایت شما کلیک کنند، بسیار بالاست. پس از مراحل قبلی سئو داخلی، نوبت به تدوین استراتژی محتوایی بر اساس کلمات کلیدی هدف می‌رسد. در این مرحله باید برنامه‌ریزی کرد که چه محتواهایی تولید شود تا به طور اختصاصی کلمات کلیدی مورد نظر را پوشش دهد. همچنین محتوای تولید شده باید با استراتژی لینک‌سازی داخلی سایت هم‌خوانی داشته باشد تا کلمات کلیدی به درستی مورد استفاده قرار گیرند. تدوین استراتژی محتوایی، نقش مهمی در موفقیت سئو دارد زیرا محتوا را بر اساس نیاز کاربر و کلمات کلیدی هدف شکل می‌دهد.

وب‌سایت‌های مجله‌ای با توجه به تعداد زیاد صفحاتشان؛ پتانسیل هزاران ارور دارند و نگهداری تکنیکال این سایت‌ها از نان شب واجب‌تر است. این نکته مهم را مد نظر داشته باشید همانطور که در فصل لینک‌بیلدینگ توضیح دادم؛ بهتر است اجازه ندهید اتوریتی هیچ کدام از صفحات سایتتان از صفحه اصلی بیشتر شود. با بازاریابی محتوایی است که می‌توانید سئو و البته فروش سایتتان را بیشتر کنید. اما نکات مخصوصی نیز برای سئو اینگونه سایت‌ها وجود دارد که در ادامه آموزش سئو به زبان ساده توضیح خواهم داد. البته ممکن است سایت شما از قبل به سرچ کنسول متصل باشد؛ بنابراین فقط نکات را چک کنید. افزونه یواست سئو در ستون سمت چپ صفحه؛ تعدادی صفحات پیشنهادی برای لینک‌سازی داخلی به شما ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال ساختار یک سایت از صفحه اصلی شروع شده و در پله بعدی به دسته‌بندی‌ها و زیرمجموعه‌های آن رسیده و در نهایت به صفحات مانند پست‌های بلاگ یا محصول و غیره می‌رسد. به این نکته توجه کنید که ایجاد ساختار سایت نباید بیشتر از 3 لایه باشد. چراکه می‌تواند روند خزش را سخت‌تر کرده و به تجربه کاربری صدمه وارد کند. شما می‌توانید برای آموزش سئو رایگان، از منابع مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، یکی از بهترین پیشنهادها استفاده از Google search central، بخش بلاگ وب سایت‌هایی مانند Sermush، neilpatel، اچرف یا دنبال کردن متخصصین سئو مانند پیج جان مولر است.

در غیر این صورت می‌توانید خلاصه نکات مهم دروس را در ادامه این صفحه بیاموزید. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، این روش‌ها هم کارایی خود را از دست می‌دهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگ‌تر می‌شود. تحلیل در همه بخش های سئو نقش دارد اما صحبت در مورد  لازمه شرح کامل موضوع و عمیق شدن در آن است که به دلیل طولانی شدن محتوا از آن صرفه نظر می کنیم. تحلیل همان چیزی است که یک سئوکار حرفه ای را از یک سئوکار مبتدی یا متوسط متمایز می کند. ما به عنوان افرادی که در حال یادگیری اصولی و حرفه ای سئو هستیم باید یاد بگیریم اطلاعات دریافتی را تحلیل نماییم، سپس وارد مرحله اجرا شویم. الگوریتم MUM مفهوم جدید به محتوا و نحوه پاسخ به کاربران می دهد به شکلی که کاربران در سریعترین زمان ممکن و به بهترین شکل نیاز خود را رفع نمایند.

برای افرادی است که به غیر از دو فیلتر بالا میخواهند یک سری اطلاعات دقیق تر بدست بیاورند. ابتدا مثل تصویر بالا پس از ورود به سرچ کنسول سایتتان باید به بخش performance برید و روی بخش search results کلیک کنید. برای پیدا کردن یک کلمه یا عبارت کلیدی شما به طی کردن 5 مرحله نیاز دارید. همچنین، بررسی سئو می تواند پتانسیل های سایت را پیدا کرده و فرصت های جدیدی را برای شما به وجود آورد که با تمرکز بر آن ها، از رقبای خود جلو بزنید. اگر می خواهید به صورت کامل تر این بخش را یاد بگیرید توصیه می کنیم مقالات معرفی شده و همچنین ویدیو آموزشی آن را ببینید. در مقاله و ویدئوی آموزشی این بخش می توانید نکات و مطالب بیش تری را یاد بگیرید.

بعد از مرحله کرال، مرحله ایندکس شروع می‌شود؛ درواقع اگر صفحات سایت شما ایندکس شوند، یعنی در موتورهای جستجو ثبت شدند و حالا کاربران می‌توانند از طریق موتورهای جستجو، صفحه سایت شما را پیدا کنند. درواقع درک موتورهای جستجو نیز جزو سرفصل‌های اصلی آموزش سئو به شمار می‌رود و هر متخصص سئو باید با تعاریف و طریق کار موتورهای جستجو آگاهی داشته باشد. در این دوره‌ها، شما می‌توانید مراحل یادگیری سئو مقدماتی و حرفه ای را به خوبی و به طور کامل بگذرانید و درواقع نیازی هم نیست که اطلاعاتی از قبل درباره حوزه‌های دیجیتال مارکتنیگ و سئو داشته باشید. برای پیش‌نیاز یادگیری تخصص سئو بهتر است با یک سیستم مدیریت محتوا یا به‌اختصار CMS کار کرده باشید. وردپرس محبوب‌ترین CMS است که اغلب سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند و باید بتوانید در حد آشنایی اولیه، صفحه‌ای در سایت ایجاد کنید یا مطلبی در آن بارگذاری کنید.

ما سعی کردیم تا آموزش سئو به زبان ساده را به معنای واقعی کلمه در این صفحه برای شما ارائه کنیم تا بتوانید به ساده ترین شکل ممکن اطلاعات کامل و جامعی درمورد آن به دست آورید. با استفاده از آموزش سئو به راحتی می‌توان فروشگاه سوت و کور خود را به محلی برای رفت و آمد کاربران تبدیل کرد. این دقیقا همان چیزی است که موتورهای جست و جو گوگل را به وجد می‌آورد و آن‌ها نیز رفته رفته ارزش و اعتبار ویژه‌ای برای سایت شما قائل می‌شوند. آموزش‌های حرفه‌ای ما شامل دوره‌های آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم‌، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است. تحقیق کلمات کلیدی روی تمام کارهای آینده سئو سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.

همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، بسیاری از مدیران به جای اینکه یک متخصص سئو استخدام کنند و یا اینکه آموزش سئو را جهت یادگیری مراحل سئو دنبال کنند، سعی می‌کنند تا فقط مراحل تبلیغ را انجام دهند. پیشنهاد می‌کنیم که یادگیری سئو را به صورت مرحله‌ای و متناسب با نیاز خود برنامه ریزی کنید. مثلا برای شروع یک پروژه باید بر مفاهیمی شامل تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی سئو مسلط باشید و در چند ماه ابتدایی لازم نیست که در مورد لینک سازی خارجی مطالعه و تحقیق کنید. خب شاید تصورش سخت باشد که یک بیلبورد تبلیغاتی مستقیما بر سئو سایت ما تاثیرگذار باشد و به عنوان یکی از روش‌های سئو خارجی شناخته شود! بدیهی است زمانی که سایت شما از نظر سئو بهبود یابد، رتبه کلی سایت در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مختلف افزایش می‌یابد. در نتیجه کاربران بیشتری آن را مشاهده می‌کنند که با افزایش آمار ایمپرشن قابل مشاهده است.

همچنین تمام لینک های خارجی در این صفحات را بررسی و به دنبال کشف صفحات جدید تر، به آن لینک های خارجی هم می رود. این آموزش، سئو مقدماتی گوگل است که توسط تیم فنی گوگل و در وبسایت آن منتشر شده است. با آموزش مقدماتی سئو گوگل که توسط وبسایت گوگل منتشر شده در خدمت شما همراهان عزیز دوناوب هستیم. با تمرکز بر یادگیری طی 6 ماه به سطحی می‌رسید که امکان استخدام در شرکت‌ها به عنوان یک کارشناس سئو را خواهید داشت. از همین جا درآمدزایی شما شروع می‌شود و قاعدتا تا یک سال اول مبلغ بالایی نخواهد بود.

AMP مخفف سه کلمه Accelerated Mobile Pages است که درواقع همان صفحات سایت شما هستند که المان ها و موارد اضافی را حذف کرده و در اختیار کاربران موبایل قرار می‌دهد. برای مثال رنگ‌ها، سایدبارها و … را حذف می‌کنند و به این شکل، صفحه حجم کمتری را به خودش اختصاص می‌دهد که می‌تواند باعث شود تا صفحات سایت شما برای کاربران موبایل، سریع‌تر لود شود. الگوریتم رنک برین وظیفه دارد تا منظور کاربر از کلمه‌ای که سرچ کرده را متوجه شود و سپس با استفاده از درک کلمه کلیدی سرچ شده، بهترین نتایج را به کاربرانش نشان دهد. برای مثال اگر شخصی در تهران، کلمه “نزدیک ترین رستورانها” را در گوگل سرچ کند، گوگل و با استفاده از الگوریتم رنک برین، نزدیک‌ترین رستوران‌ها به آن شخص را برایش نشان می‌دهد. برای همین شما لازم است تا با این الگوریتم و قوانینشان آشنا باشید تا باید و نبایدهای گوگل را به خوبی بشناسید.

آشنا کردن چشم مخاطبان با URL سایت نیز می‌تواند به مرور زمان جامعه هدف را با سایت آشنا‌تر کند. از این رو گاهی سئو کار‌ها دامنه سایت را به عنوان انکرتکست انتخاب می‌کنند. بسیاری از سایت‌ها این اجازه را می‌دهند تا شما محتوایی را در آن پلتفرم‌ها منتشر کرده و با ایجاد انکرتکستی برای سایت خود بک لینک ایجاد کنید. دقت داشته باشید که بهترین سایت‌ها برای این روش، پلتفرم‌هایی است که اسپم اسکور (امتیاز اسپم بودن آنها) کمتر است. همانطور که گفته شد بک لینک‌ها برای جذب مخاطب و خزند‌ه‌های گوگل، تاثیر بسیار زیادی دارد.

کلید داشتن یک وب سایت به هم پیوسته، داشتن عناصر ناوبری با ساختار مناسب است. شما باید در مورد موضوعی که می‌نویسید،یک متخصص باشید و این را هنگام نوشتن محتوا اثبات کنید. صفحات به هم مرتبط هستند و یک نمای کلی از موضوع و همچنین بینش عمیق تری در مورد موضوعات فرعی ارائه می‌دهند. هاب محتوا، مجموعه‌ای از صفحاتی است که همگی با یک موضوع خاص مرتبط هستند. اما مردم بیشتر به دنبال نتایج برند و صفحات تجارت الکترونیک هستند و به همین دلیل است که گوگل نتایج دیجی کالا، ایمالز و ترب را برمی‌گرداند. به این دلیل که محاسبات بر اساس معیارها و الگوریتم‌ها کمی متفاوت است.

سئو تکنیکال به جنبه‌های فنی وب‌سایت اشاره دارد که بر روی تجربه کاربر و قابلیت خزیدن و ایندکس‌شدن توسط موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد. این جنبه‌ها شامل بهبود سرعت بارگذاری صفحات، پاسخگویی موبایل، ساختار داده‌های نشانه‌گذاری شده، امنیت وب‌سایت و غیره است. در این مرحله باید کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت سایت را شناسایی کرد. انتخاب درست کلمات کلیدی باعث می‌شود محتوای تولید شده، نیاز اطلاعاتی کاربران را برطرف کند و در نتیجه رتبه سایت در موتورهای جستجو افزایش یابد. سئو کلاه سفید با بهبود تجربه کاربری، باعث افزایش رضایت‌مندی کاربران شده و در نتیجه موجب افزایش رتبه سایت در الگوریتم گوگل می‌شود.

تنها برای آن میزان از منابع سخت‌افزاری که نیاز دارید هزینه می‌پردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. روش های دیگر برای جلوگیری از نمایش محتوا در نتایج جست و جو را در این مطلب بخوانید. توجه داشته باشید که اگر وبسایت شما از زیر دامنه استفاده می کند و می خواهید صفحات خاصی در یک زیر دامنه خاص خزیده نشوند، باید یک فایل robots.txt جداگانه برای آن زیر دامنه ایجاد کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ساخت و ارسال نقشه سایت به گوگل بیشتر بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه گوگل چطور وبسایت ها را پیدا می کند، این مطلب را بخوانید.

برای بهبود سئو داخلی سایت، تنها توجه به چند نکته و انجام آن‌ها کارساز نیست؛ چرا که همه‌ی افراد برای بهبود سایت خود از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند. از این رو لازم است ترفندهایی را در کنار انجام کامل تسک‌های سئو داخلی و خارجی یا تکنیکال انجام دهید. شما با توجه به محتوای سایت خود باید با استفاده از ابزارهای گوناگون، متوجه شوید که کاربر شما، بیشتر چه کلماتی را در گوگل سرچ می‌کند. شما کاربران می‌توانید برای تولید محتواهای مهم خود و رعایت سئو صددرصدی در آنها، اقدام به سفارش رپورتاژ آگهی از مجموعه SEOEDU نمایید. این مجموعه با بهره‌مندی از یک تیم آموزش دیده و متخصص در سئو محتوا، آماده انجام سفارش تولید محتوای سایت شما می‌باشد. برای درک اهمیت سرعت سایت بهتر است بدانید آمازون هر 100 میلی ثانیه تاخیر در لود شدن سایت را علت کاهش فروش یک درصدی این فروشگاه بیان کرده است.

اگر سایت شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ است، پس نباید در سایت‌ها یا صفحاتی که جدای از این موضوعات هستند، لینکسازی کنید. اگر در سایت‌ها و صفحات هم موضوع لینک سازی کنید، قطعا ارزش و اعتبار چند برابر به سایت شما ارسال می‌شود. یعنی وقتی که کاربر با خطای 404 مواجه شد، با یک صفحه‌ای مربوط به همین خطا رو به رو می‌شود که به کاربر اعلام می‌کند که محتوایی که دنبالش است یا حذف شده و یا اینکه اصلا وجود نداشته. کنونیکال درواقع یک کد html است که برای جلوگیری از محتواهای یکسان از آنها استفاده می‌کنند. گوگل با سایت‌هایی که دارای صفحات یکسان هستند، مقابله می‌کند و تگ کنونیکال یکی از روش‌های جلوگیری از محتواهای یکسان است.

اما در مقابل سایت‌هایی داریم که با خواندن URL آن‌ها به راحتی می‌توانیم محتوا صفحه را حدس بزنیم و از طرفی این urlها، بهتر و راحت‌تر در ذهنمان باقی می‌‌مانند. Structured data به معنی داده‌های ساختار یافته است که به موتور جستجو گوگل کمک می‌کند تا بتواند مطاب سایت را راحت‌تر درک کرده و آنها را در نتایج سرپ به شیوه‌ای کامل‌تر نمایش دهد. به طور کلی مبحث بهینه سازی کدها یکی از مهم ترین موضوعات در آموزش سئو 0 تا 100 می‌باشد. الگوریتم پنگوئن از دیگر الگوریتم‌های مهم گوگل است که از ماه آوریل 2012 به عنوان یکی از دستورالعمل‌های گوگل معرفی شد. این الگوریتم تمام تمرکز خود را بر روی لینک‌های سایت و بک لینک‌های آن قرار داده است تا به شناسایی لینک‌های اسپم و جلوگیری از فریب گوگل کمک کند.

قطعا جواب اکثر شماها منفی است؛ پس اگر شما به فکر فروش محصولات سایت خودتان هستید، باید حتما به صفحه اول برسید که این کار تنها با مراحل سئو امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که لحن برند و پرسونای مخاطب دو عامل مهم در نوشتن محتوا هستند. اما ساده‌نویسی و روان‌نویسی نکته‌ای است که در تمامی محتواها باید رعایت شود. بنابراین، براساس پرسونای مخاطب و لحن برند کسب‌وکارتان سعی کنید محتواهایتان را به زبانی ساده و کاربرپسند تولید کنید. اما علاوه بر این، ممکن است به دلایل مختلف بخواهید یک متخصص سئو استخدام کنید تا با توجه به تخصص خود، به صورت حرفه ای سئو وبسایت شما را بهبود ببخشد. امیدواریم راهنمای ما ایده‌های تازه‌ای در مورد چگونگی بهبود وب‌سایت تان به شما ارائه دهد و مایلیم سؤالات، بازخوردها و داستان‌های موفقیت شما را در انجمن راهنمای مرکزی جستجوی Google بشنویم.

بیش از 90 درصد سرچ‌های جهان در گوگل انجام می‌شود و برای همین باید اولویت اصلی را بر گوگل بگذارید. ولی بقیه موتورهای جستجو از الگوریتم‌های گوگل الگوبرداری کردند که یعنی تفاوت زیادی با گوگل ندارند؛ شما با سئو سایت خودتان در گوگل، عملا سئو بقیه موتورهای جستجو را هم انجام دادید. سرچ اینجین لند searchengineland.com یک سایت مرجع و جامع در زمینه بررسی تغییرهای الگوریتم موتورهای جستجو است که همچنین اطلاعات مختلفی را در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ را هم در اختیار کاربران خودش قرار می‌دهد. Ahrefs یکی از برترین ابزارها برای بررسی سئو سایت است که با استفاده از این ابزار، می‌توانید سئو سایت خودتان و رقبای خودتان را بررسی کنید. با استفاده از ابزار ahrefs شما می‌توانید به تحلیل لینک‌های خارجی، کلمات کلیدی و صفحات مهم رقبای خودتان بپردازید و نقاط قوت و ضعف آنها را پیدا کنید.

خب، برای جمع بندی می‌توان نتیجه گرفت که سئو یک فرایند چند مرحله‌ای و مداوم  برای بهینه‌سازی سایت‌ها جهت بهبود رتبه و دیده شدن بیشتر در نتایج جستجوی گوگل است. استفاده از HTTPS نه تنها برای امنیت کاربران ضروری است، بلکه یک فاکتور مهم در رتبه‌بندی موتورهای جستجو نیز به شمار می‌رود. گوگل به وب‌سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند در رتبه‌بندی‌های خود اولویت می‌دهد. بنابراین، برای بهبود سئو و افزایش اعتماد کاربران، مهم است که وب‌سایت خود را به HTTPS ارتقا دهید. XML Sitemap یا نقشه سایت یک فایل است که به صورت داوطلبانه توسط متخصص سئو تهیه می‌شود و شامل فهرستی از صفحات مهم سایت است. این فایل به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند صفحات سایت را پیدا و ایندکس کنند.

به جرات می توان گفت که این موارد و مفاهیم در مسیر آموزش SEO از اساسی ترین فاکتورهایی هستند که باید آن ها را به طور کامل درک کرده و تحلیل درستی از آن ها داشته باشید تا بتوانید سایت خود را به درستی سئو کنید. من ایمان قادری هستم و تا پایان اموزش سئو صفر تا صد، در کنار شما خواهم بود. همچنین، در صورت به وجود آمدن هر سوالی، حتما آن را در بخش نظرات مطرح نمایید تا در اسرع وقت، بهترین پاسخ را در اختیار شما قرار بدهم. سلام من قبلا از وبسایت شما دوره مقدماتی سئو رو به صورت ویدیویی میدیدم. یه مدت نتونستم ادامه بدم و الان که دوباره برگشتم متاسفانه سایت عوض شده و اون دوره اصلا وجود نداره. یه دوره مقدماتی بود که خیلی مرتب و منظم جلسات شماره گذاری شده داشت و الان اثری ازش نیست و من به طور کلی گیج شدم.

در دوره آموزش سئو 0 تا 100 بخش جداگانه‌ای را در خصوص آموزش سئو تکنیکال اختصاص می‌دهیم. با رعایت این نکات کلیدی، می توانید سئوی وب سایت خود را ارتقا داده و رتبه خود را در نتایج جستجو افزایش دهید. به این نکته توجه کنید که بسیاری از این موارد ساده به نظر می‌رسند اما موفقیت در آنها نیاز به تجربه، تمرین، آموزش و یادگیری مداوم دارد. کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد.

هدف از ساخت این پیج‌ها، دریافت اطلاعاتی از کاربر است که می‌تواند شامل شماره تلفن، نام، آدرس و ایمیل باشد. هنگامی که کلمه کلیدی را برای صفحه خود در نظر میگیرید، گوگل باید متوجه شود که آیا محتوا نوشته شده مرتبط با کلمه کلیدی است یا خیر. ازاین رو خزنده‌های گوگل ابتدا به دنبال آن‌ها بوده و اگر در ابتدای عنوان با کلمه کلیدی روبه رو شوند، یک پوئن مثبت برای سایتان در نظر می‌گیرند. برای کامل کردن این بخش از آموزش سئو، می‌توان به چند پیشنهاد دیگر نیز در روند یافتن کیورد اشاره کرد. از جمله می‌توان به یافتن کیوردگپ‌ها، یافتن کیوردهای سایت رقبا،‌ یافتن عبارات پرسشی مرتبط به حوزه کاری شما اشاره نمود.

یعنی شما باید ابتدا تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام داده باشید و سپس شروع به سئو سایت وردپرسی خود کنید به زبان ساده اگر بخواهم بگویم؛ تحقیق کلمات کلیدی ربطی به هیچ پلتفرمی ندارد. با تکنیک ۸ نقطه؛ مطمئن می‌شوید صفحه شما از نظر استفاده از کلمات کلیدی بهینه است. ایده اصلی تکنیک ۸ نقطه این است که ما در ۸ نقطه مهم صفحه حتما باید از کلمه کلیدی استفاده کنیم. هم کیفیت زیادی دارد و هم می‌توانیم به بهانه‌های مختلف و طوری که کاربر آزار نبیند از درون مقالات به صفحات مهم و مرتبط لینک بدهیم. مثلا در یک سایت فروشگاهی؛ احتمالا مهم‌ترین صفحات؛ صفحات دسته‌بندی هستند. ضمن اینکه تعدادی از محصولات ما همیشه اهمیت بالایی دارند و دوست داریم روی آن‌ها در گوگل رتبه مناسب داشته باشیم.


بهترین سئوکار در ارومیه