هر داوطلب در کنکور دارای 2 نوع رتبه است

برای تعیین سهمیه مناطق، 3 سال آخر تحصیل را در نظر می گیرند و اگر داوطلبی در مناطق مختلف تحصیل کند منطقه مرفه

توسط POSHTIBANNEWS در 19 دی 1399

برای تعیین سهمیه مناطق، 3 سال آخر تحصیل را در نظر می گیرند و اگر داوطلبی در مناطق مختلف تحصیل کند منطقه مرفه تر را به عنوان سهمیه در نظر می حرف آخر گیرند. در این مقاله می خواهیم به بررسی حداقل درصد لازم هر درس برای قبولی در دندانپزشکی، آخرین رتبه های قبولی دندانپزشکی دانشگاه های مختلف کشور و کارنامه های قبول شدگان در دندانپزشکی بپردازیم. بنده رضا عباسی فر دانشجوی دندانپزشکی شما را تا پایان این مقاله همراهی خواهم کرد و امیدوارم که با خواندن این مقاله بسیاری از سوالاتتون در این زمینه حل بشه. در ضمن تمامی این اطلاعات را در مقاله رتبه لازم برای قبولی در پزشکی نیز می توانید مطالعه کنید. در این مقاله اطلاعات خوبی را از زبان رضا عباسی فر دانشجوی دندان پزشکی خواهیم شنید که واقعا به شما کمک میکند. همانطور که خودتان بهتر می دانید رشته دندانپزشکی از رشته های پرتقاضا و مورد علاقه بسیاری از داوطلبان تجربی است و خیلی از داوطلبان آرزوی تحصیل در دندانپزشکی را دارند ولی از آنجا که این رشته ظرفیت بسیار کمی برای پذیرش دارد، تعداد کمی از داوطلبان می توانند در رشته دندانپزشکی قبول شوند حتی نسبت به سایر رشته های پرطرفدار علوم پزشکی مانند داروسازی و پزشکی، برای قبولی به رتبه بهتری نیازمند است.

با بررسی کارنامه های سال های اخیر به خصوص سال 97 می توانیم به این نتیجه برسیم که قبولی با میانگین 50 درصد دروس در رشته دندانپزشکی سراسری احتمالی خیلی ضعیف یا شاید غیر ممکن را دارد. زیست شناسی: در میان این داوطلبان کمترین درصد 35/4 درصد است و کسی موفق به کسب درصد 100 نشده است و بیشترین درصد 98 بوده است و میانگین کل 77/7 درصد است. در میان داوطلبان با رتبه زیر 1000 کشوری کسی ادبیات را زیر 30 درصد نزده است، و کمترین درصد 30/7 بوده است و 2 نفر به درصد 100 رسیده اند و در کل میانگین درصد ادبیات بین این داوطلبان 73/8 درصد بوده است. شیمی: در میان این گروه کمترین درصد 31/4 است و کسی به درصد 100 نرسیده است و بالاترین درصد 92/2 درصد بوده است و میانگین کل این داوطلبان در این درس 68/2 درصد می باشد. دین و زندگی : در میان داوطلبان با رتبه ی زیر 1000 کمترین درصد دین و زندگی 32 درصد و فقط 1 نفر آن را 100 زده و میانگین درصد این داوطلبان 71/7 درصد است. از میان این 2 رتبه، رتبه در سهمیه برای داوطلب مهم است، زیرا داوطلبان با رتبه کشوری مقایسه نمی شود و رقابت بین آن ها فقط در سهمیه مربوطه است یعنی اگر کسی جزء سهمیه منطقه 1 باشد در میان داوطلبان منطقه 1 رقابت می کند و رقابتی با داوطلبان بسته آموزشی حرف آخر سایر مناطق ندارد.

این که حداقل با چه درصد و رتبه ای می توانیم در دندانپزشکی قبول شویم یا به عبارت دیگر رتبه لازم برای قبولی در دندان پزشکی چه قدر است سوال خیلی از داوطلبان است. پس به همین علت ما میانگین درصد های داوطلبانی را که در کنکور 97 رتبه زیر 1000 کشوری را کسب کرده اند و قبولی آن ها در دندانپزشکی 100 درصد است را آموزش پایه سوم ابتدایی بررسی می کنیم. با تغییر کنکورهای سال های اخیر و افزایش میانگین درصد ها، روال کار کمی تغییر کرده است. میانگین درصدهای آخرین فرد قبول شده در دانشگاه سراسری رشته دندانپزشکی در منطقه 1 تقریباً 67 درصد، در منطقه 2 تقریباً 63 درصد، در منطقه 3 تقریباً 61 درصد است. این آمار و ارقام توسط منابع موثق تهیه شده و نشان می دهد که با وجود افزایش شرکت کننده های تجربی، ظرفیت رشته های دندانپزشکی در سال 97 نسبت به سال 96 کاهش یافته است.

البته در این مورد داوطلبانی را در نظر می گیریم که فقط از سهمیه مناطق برخوردارند و دارای سهمیه ایثارگران نمی باشند ولی ممکن است که احتمال قبولی در دانشگاه های پردیس یا تعهد وزارت بهداشت را داشته باشند. از بین سهمیه ها 30 درصد مربوط به ایثارگان و 70 درصد مربوط به سهمیه مناطق می باشد و این 70% متناسب با تعداد شرکت کننده ها و کیفیت آموزش بین مناطق تقسیم می شود. بر اساس توضیحات قبلی رتبه ها را در سهمیه بررسی می کنیم. لازم به ذکر است در این جدول فقط رتبه در سهمیه مناطق 1و 2و 3 گذاشته شده است و از بررسی سهمیه ایثارگران در این جدول به دلیل پایین بودن درصدها و تراز داوطلبان خودداری کردیم ولی در ادامه چند نمونه از کارنامه داوطلبان با سهمیه ایثارگران 25 درصد گذاشته شده است. این سهمیه ها هم شامل سهمیه مناطق 1، 2، 3 و سهمیه ایثارگران است.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد مسائل شیمی حرف آخر لطفا به بازدید از وب سایت ما.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن