شستشوی فرش دستباف در منزل

  شستشوی فرش دستباف در منزل   فرش های دستباف دارای ارزش بالا و ساختار متفاوتی هستند. همین مورد

توسط POSHTIBANNEWS در 2 تیر 1400

 

شستشوی فرش دستباف در منزل

شستشوی فرش دستباف در منزل

 

فرش های دستباف دارای ارزش بالا و ساختار متفاوتی هستند. همین مورد سبب شده تا تمیز کردن آنها در مقایسه با فرش های ماشینی اندکی حساس تر باشد. با وجود این حساسیت اما هنوز هم بسیاری از افراد تمایل به شستشو فرش دستباف در منزل دارند. برای تمیز کردن این فرش ها باید مجموعه ای از نکات مختلف را رعایت نمود که مانع از آسیب دیدن فرش ها می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا نکات مهم برای شستشو فرش دستباف در منزل را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم لذا اگر شما هم تصمیم به انجام چنین کاری دارید، بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه شوید.

نکات مهم برای شستشوی فرش دستباف در منزل

 

عموماً شستن و تمیز کردن فرش های دستباف در منزل نیازمند رعایت نکات مختلفی است که باعث می شود تا این تولیدات از آسیب های مختلف در امان باشند. لازم به ذکر است که این موارد کلی بوده و ممکن است برای برخی از فرش ها متفاوت باشد . 

 

بررسی رنگ پس دادن

 

بسیاری از فرش های دستباف به دلیل نوع ساختشان، در حین شستشو و یا تماس با آب رنگ پس می دهند. این موضوع امری عادی است و نمی تواند نشانه ای از بی کیفیت بودن فرش باشد. با این وجود، مشکل یاد شده می تواند به طور کلی زیبایی و جلوه ی فرش را دستخوش تغییر نماید. اگر قصد شستشوی فرش دستباف در منزل را دارید ، می بایست در گام اول نسبت به این موضوع اطمینان حاصل نمایید.

 برای این کار دستمال سفیدی را مرطوب کرده و روی بخش های تیره فرش خود بکشید. چنانچه لکه های رنگ را بر روی دستمال مشاهده نمودید، یعنی فرش شما رنگ پس می دهد. بدین جهت اگر فرش خود را به صورت غیر اصولی در معرض آب قرار دهید، می تواند رنگ آن جدا شده و در قسمت های دیگر تثبیت شود که این فاکتور جلوه ی فرش را از بین می برد. ما در ادامه راهکار مناسبی برای جلوگیری از این مشکل معرفی می کنیم . 

شستشو در سطح شیب دار

 

چنانچه قصد شستشوی فرش دستباف در منزل را دارید و فرش شما رنگ پس می دهد، بهتر است آن را در یک محیط شیب دار بشوید. در این حالت بخش تیره را در انتهای قسمت شیبدار قرار دهید تا رنگ آن در طی پروسه ی شستشو وارد بخش روشن نشود . نکته دیگری که باید در این زمینه رعایت کنید، تمیزکردن از جهت قسمت روشن به سمت قسمت تیره است. این موضوع باعث می شود تا این دو بخش کمترین ارتباط از لحاظ ترکیب رنگ را داشته باشند. 

شستشوی فرش دستباف در منزل با آب سرد

 

اگر قصد شستشوی فرش دستباف در منزل را دارید، بهترین اقدام شستن آن با آب سرد است. این موضوع برای آن دسته از فرش هایی که رنگ پس می دهند، بسیار حیاتی است. آب سرد نه تنها باعث لکه گیری بهتر می شود، بلکه مانع از تثبیت رنگ در بخش های روشن می شود که این فاکتور به نوبه ی خود می تواند زیبایی فرش ها را تضمین کند. 

راهی ساده تر

همانگونه که اشاره کردیم، شستشوی فرش دستباف در منزل نیازمند رعایت نکات مختلفی است. عدم اشراف کامل بر هر یک از این موارد می تواند جلوه و زیبایی فرش ها را از بین ببرد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا به جای شستشوی فرش دستباف در منزل آن را به یک تیم و یا مرکز حرفه ای واگذار نمایند تا فرش هایشان بدور از هرگونه آسیبی تمیز شود. قالیشویی ملکه یکی از این مراکز معتبر است که می تواند با تکیه بر تجربه چندین ساله خود، فرش های دستباف را در بهترین وجه ممکن تمیز نماید. 

 

 

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن